1
nov

Schoonmakend Nederland: Brancheorganisatie van de schoonmaaksector

Schoonmakend Nederland is al meer dan 40 jaar dé brancheorganisatie voor de professionele (specialistische) schoonmaak- en glazenwassersbedrijven. We behartigen de belangen van bijna 500 ondernemers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche, waarvan 70% van de leden mkb-bedrijf zijn. Denk aan het afsluiten van een cao, politieke lobby en een sterke positionering van de sector. Hierdoor zijn onze leden in staat waardevol werk te bieden aan 125.000 schoonmaakmedewerkers en opereren zij succesvol in een gezond ondernemersklimaat.

Onze leden realiseren 70% van de totale omzet van de markt. Zij zijn voornamelijk actief op de zakelijke markt met schoonmaak, glaswas en specialistische reiniging. De 125.000 medewerkers maken – voor of achter de schermen – schoon in ziekenhuizen, luchthavens, stations, kantoren, fabrieken en scholen, hotels, laboratoria, noem maar op.  Ze representeren het hart van onze samenleving: meer dan 170 verschillende nationaliteiten en achtergronden werken op een inclusieve manier samen.

Visie
Wij werken vanuit de visie dat de schoonmaaksector helpt de wereld beter te maken voor mens, milieu en economie. We stimuleren innovatie en maatschappelijke waarde bij werkgevers en ondernemers. Als plek van inspiratie, kennis en verbinding creëren wij een dynamische en waardevolle branche om in te ondernemen en in te werken.

Missie
Wij staan naast, voor, achter en tussen de ondernemers, werkgevers en werknemers in onze schoonmaakbranche. We komen op voor de belangen van onze leden én de branche, we verbinden de branche en verbinden en ondersteunen leden en niet-leden bij gezamenlijke uitdagingen binnen onze branche. Ons doel is ervoor zorgen dat onze ondernemers waardevol werk kunnen aanbieden op een aantrekkelijke arbeidsmarkt en dat zij succesvol in gezond ondernemersklimaat kunnen ondernemen.

Thema’s
Schoonmakend Nederland richt zich op drie belangrijke thema’s:

  1. Arbeidsmarkt en werkgeverschap: belangenbehartiging, vitaliteit en gezondheid;
  2. Ondernemerschap: ondersteunen van bedrijven bij hun groei en innovatie en bieden van kennis en hulp bij praktische vragen (zoals bijvoorbeeld via de corona-helpdesk);
  3. Duurzaamheid: ondersteuning en zichtbaarheid bij maatschappelijke initiatieven en gezamenlijk onderzoek naar verduurzaming van onder meer schonere schoonmaakmiddelen en de energietransitie.