Kennisoverdracht centraal op Schoonmaak Vakdagen
Beursmanager Jay Smit kijkt de toekomst zonnig tegemoet: “De Schoonmaak Vakdagen is meer dan een beurs. Het is de plaats voor kennisoverdracht, -ontwikkeling en -verrijking.”
De start van het evenement verloopt volgens Smit boven verwachting: “De eerste reacties zijn overweldigend, de telefoon staat roodgloeiend en daardoor ben ik veel onderweg om ideeën uit te wisselen en te sparren over de juiste indeling. Ik durf nu al wel te stellen dat dit het juiste concept is voor de Nederlandse schoonmaakmarkt en ben vooral trots op het feit dat de eerste standhouders en schoonmaakvaklieden zich hebben ingeschreven en geregistreerd en mede met ons de lef tonen om het evenement succesvol te maken!”
Vakmanschap
Naast innovaties staat vooral vakmanschap en de praktijk centraal, zo vertelt Smit enthousiast. “We kunnen spreken van een geslaagde beurs als elke bezoeker weggaat met een tas gevuld met tips en tricks, ideeën, slimmigheden of een offerte voor nieuwe materialen die bijdragen aan de efficiency van schoonmaak, de kwaliteit van schoonmaak of ergonomie. Wij streven er dan ook naar om zoveel mogelijk te laten testen op de vloer.”
De beursmanager doelt hiermee op het demoplein ed de gratis te bezoeken kennissessies. “Om te weten of iets werkt, moet je het kunnen testen, uitproberen, voelen en ervaren wat het doet ten opzichte van hetgeen dat nu wordt gebruikt. Dat geldt voor machines, chemie, hulpmiddelen en meer. Gedurende de volle twee dagen van het evenement zullen er korte en op de praktijk gerichte kennissessies gegeven worden door diverse specialisten uit diverse disciplines. Deze zijn gratis bij te wonen voor bezoekers van de beurs.”
Voor de hele sector
Smit wil graag dat ieder bedrijf dat zich bezig houdt met professioneel reinigen en hygiëne zich welkom voelt op de beurs. Dat is ook de reden dat er actief wordt gezocht naar specialisten binnen deelgebieden van schoonmaak die zich kunnen profileren op de vakbeurs. Salesmanager Gerhard Gilbers van Waterkracht is te spreken over de propositie van de beurs: “Het is de hoogste tijd voor een vakbeurs voor o.a. de gevelspecialist. Een overzichtelijke vakbeurs waar men de juiste keuzes kan maken.” Gilbers laat weten dat het bedrijf, gespecialiseerd in hogedrukreiniging, de laatste stand der techniek zal presenteren op het gebied van gevelreiniging met Kokend Heetwater Techniek.
De branche reageert positief op het nieuwe initiatief, zo kan worden opgemaakt uit de reactie van voorzitter van brancheorganisatie SIEV Maurice Rutgrink. SIEV juicht een vakbeurs gericht op de belangrijkste pijlers van de schoonmaakbranche van harte toe: “Naar onze mening is op een nationale beurs veel meer de mogelijkheid tot netwerken aanwezig, waardoor samenwerkingsverbanden gemaakt kunnen worden. Daarnaast zien wij door het wegvallen van andere beurzen en evenementen meer mogelijkheden voor het MKB om zich daar te presenteren en kennis met elkaar uit te wisselen. Kortom, een beurs waar onze leden welkom zijn en zich “thuis” voelen!”
Nieuwe standaard
Volgens Smit moet de Schoonmaak Vakdagen de nieuwe standaard worden als hét kennisevent binnen de branche, hij besluit: “In principe bieden wij niets anders dan een podium waar de markt elkaar verder kan helpen. Nederland is een innovatieland met bedrijven die constant beter willen zijn dan de concurrentie. Er zullen altijd producten of diensten zijn waarmee een verbeteringsslag gehaald kan worden. In mijn ogen is het vakevenement de ideale gelegenheid om kennis te maken met de nieuwe ontwikkelingen en direct ook te weten of deze passen bij de bedrijfsvoering of daadwerkelijk bijdragen aan de efficiency. Wij brengen vraag en aanbod samen op een informeel en gezellig event waarbij kennisoverdracht centraal staat.”