Nieuws

Sector loopt warm voor schoonmaak vakdagen clean totaal
13
mrt

Sector loopt warm voor Schoonmaak Vakdagen

Vakblad Clean Totaal besteedde in de afgelopen editie aandacht aan de Schoonmaak Vakdagen met het artikel ‘Sector loopt warm voor Schoonmaak Vakdagen’. Hieronder leest u het volledige artikel, zoals verschenen in het vakblad!

2018 wordt een druk beursjaar voor de Nederlandse schoonmaak. Met Interclean Amsterdam 2018 strijkt het grootste schoonmaakevenement ter wereld weer neer in Nederland en we hebben Vakbeurs Facilitair net achter de rug. Toch is er ruimte voor een nieuw vakevenement als we de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen moeten geloven: “Goed hè! 25 en 26 september 2018 wordt de hotspot voor de Nederlandse Schoonmaak.”

De Schoonmaak Vakdagen onderscheidt zich als event omdat dit evenement het enige is dat zich alleen richt op de Nederlandse schoonmaak als vak. “Het is zeker niet te vergelijken met de Interclean, als je daar op doelt”, aldus de organisatie. “Voor ons is de Interclean hét showcase-evenement van het jaar. Je kunt het vergelijken met de autoshow van Genève. Iedereen is er, alle innovaties worden getoond en het is ontzettend druk, maar voor de Nederlandse autoverkoper op de hoek in Kanaleneiland is die show niet het meest nuttige uitstapje. Daarmee zeggen we niet dat de Nederlandse objectleider niets op de Interclean te zoeken heeft, maar de Schoonmaak Vakdagen passen wellicht beter.”

Kennisverrijking als uitgangspunt

Het is opvallend te noemen dat er nauwelijks wordt gesproken over de exposanten, maar dat wil volgens de organisatie niet zeggen dat zij niet belangrijk zijn. “Je hebt elkaar nodig, zo simpel is het. Wij zijn trots dat partijen als Numatic, Meclean, Militex, Armada, Waterkracht, Nilfisk brancheorganisatie SIEV en vele andere reeds hun steun voor het evenement hebben uitgesproken. Des te meer partijen meedoen, des te waardevoller het evenement wordt.”

Volgens de organisatie dragen alle standhouders en partners bij aan de professionalisering en kennisverrijking van de schoonmaakbranche. Dat is dan ook het uitgangspunt van het tweedaagse evenement in Expo Houten: “Iedereen die professioneel met zijn of haar vak bezig is, heeft vragen over de efficiëntie, functionaliteit, werkwijzen en technieken. Op de Schoonmaak Vakdagen is alle kennis van het schoonmaakvak bijeen om de prangende vragen te beantwoorden. Zo is een bezoek altijd rendabel.”

Alle facetten van schoonmaak

Schoonmaak is in verschillende specialismes te verdelen. Dat is ook de reden waarom het vakevenement speciaal aandacht schenkt aan glas- en gevelonderhoud. “Volgens experts binnen de branche worden er nogal eens fouten gemaakt, bovendien worden nog wel eens verkeerde keuzes gemaakt in de aanschaf of in het gebruik van producten.”

Gerhard Gilbers standhouder Schoonmaak Vakdagen waterkracht

Gerhard Gilbers, Waterkracht

Volgens Gerhard Gilbers, salesmanager bij exposant Waterkracht is het goed dat het event nieuw op de kalender staat: “Het is de hoogste tijd voor een vakbeurs voor de gevelspecialist. Een overzichtelijke vakbeurs waar men de juiste keuzes kan maken. Waterkracht zal hier de laatste stand der techniek presenteren op het gebied van gevelreiniging met Kokend Heetwater Techniek.”

De organisatie vult aan: “Het is niet de bedoeling dat er straks een grote hal gevuld is met sfeerloze stands. Beleving en ervaring zijn de centrale thema’s. Schoonmaakprofessionals kunnen nieuwe producten ontdekken en deze ook proberen. Vergelijk het met de introductie van de i-mop. Veel gebruikers waren sceptisch over het apparaat totdat ze ermee aan de slag konden. Na twee minuten was men overtuigd van het functioneren en de nut van het apparaat. Dat willen we bereiken met de Schoonmaak Vakdagen. Niet alleen maar inzicht krijgen in de mogelijkheden die ontwikkelingen bieden, maar ook de mogelijkheid geven om nieuwe dingen te proberen en te ervaren zodat het met de huidige werkwijzen en methodieken vergeleken kan worden.”

Toplocatie

Het evenement vindt plaats op 25 en 26 september 2018 in Expo Houten. “Een bewuste keuze”, aldus de beursorganisator Prosu Media Producties. “Houten ligt natuurlijk centraal in Nederland en is goed bereikbaar via de snelweg. Iedereen die wel eens op de weg zit, zal bekend zijn met het karakteristieke pand dat uit veel glas bestaat.”

De uitstraling van het pand is één van de belangrijkste onderdelen om voor Houten te kiezen. “Er zijn veel beurslocaties binnen Nederland, maar er zijn er maar weinig met een heldere frisse uitstraling. De meeste locaties zijn donker van binnen en hebben geen sfeer. Expo Houten biedt dit wel, juist daarom is het een toplocatie voor de Schoonmaak Vakdagen. Bovendien biedt de gedeeltelijk glazen pui de mogelijkheid om verschillende glazenwas-technieken te tonen en te proberen. Doordat we van het buitenterrein gebruik mogen maken, kunnen we ook verschillende hoogwerker-specialisten verwelkomen.”

Diversiteit als troef

Door een keur aan diverse standhouders te trekken, hoopt de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen een zo breed mogelijk publiek te mobiliseren voor een bezoek aan Expo Houten. “Iedereen die ook maar iets met professionele schoonmaak heeft, moet de antwoorden op zijn vragen kunnen vinden. Door zo veel mogelijk verschillende exposanten op de beursvloer te zetten, kunnen wij een landelijke schoonmaak-ontmoetingsplaats zijn waar iedereen aan zijn of haar trekken kan komen.”

Plaats een reactie