“2021 wordt het jaar van de schoonmaak”
Dit jaar is een mager beursjaar. Vele beurzen zijn verplaatst, sommige gecanceld en de Schoonmaak Vakdagen worden pas in 2021 weer georganiseerd. De reden van de verschuivingen zijn bekend: het vermaledijde coronavirus. Het trok als een onzichtbaar spook over de wereld en zorgde enerzijds voor een kaalslag in de opdrachten, maar bracht ook kansen. Die worden ten volste benut door de innovatieve schoonmaak. “Daar gaan we op de Schoonmaak Vakdagen 2021 veel van terugzien”, aldus beursmanager Lisanne Andeweg.
Een logisch vervolg wellicht, schoonmaak staat immers zeer positief op de kaart vanwege verschillende imagocampagnes en de lovende woorden van zowel premier Rutte als Zijne Majesteit de Koning. “Maar dan moet je als branche wel bewijzen dat het geschetste beeld klopt en dat de schoonmakers inderdaad een belangrijke bijdrage hebben geleverd in het terugdringen van het coronavirus. Dat is nu wel gebleken en vanzelfsprekend wordt daar dan vervolg aan gegeven. In onze branche is dat de transitie van vuil wegnemen naar veilig en hygiënisch management. Dat gaat nog een stap verder dan het proactief reinigen van de laatste jaren”, aldus Andeweg die hiermee de trends van de korte termijn schetst.
Vervolgstap op proactief reinigen
Andeweg vervolgt haar relaas met het intrappen van een open deur: “Het gaat allang niet meer om alleen goed schoonmaken. Ondernemers hebben de laatste jaren bewezen flexibel te zijn, hun mensen op één te zetten en de samenwerking te zoeken met innovatieve partners om creatieve oplossingen te bieden zonder in te boeten op de kwaliteit van de dagelijkse dienstverlening. Door schoonmaaksystemen aan te passen, werkprogramma’s te herzien en te investeren in processen buiten de corebusiness laten schoonmaakondernemers zien dat ze niet zomaar een dienstverlener zijn, maar een partner. Een partner die een cruciale rol heeft in het bieden van een prettige, hygiënische en bovenal veilige werk- en leefomgeving.”
Deze zaken zullen ook hun plek krijgen op de Schoonmaak Vakdagen 2021 die op 13 en 14 april worden georganiseerd in Expo Houten. De organisatie van de beurs, Prosu Media Producties, heeft een professionaliseringsslag gemaakt om de bezoekers meer kennis en inspiratie op te laten doen en hen op de hoogte te brengen van de laatste trends en ontwikkelingen. Zo krijgt het kennisprogramma een boost. Vanuit overkoepelende thema’s, waar alle ondernemers mee te maken hebben, en praktische reinigingsvraagstukken worden verschillende kennistheaters opgetuigd om binnen een half uur waardevolle informatie op te nemen. “Naast de ontwikkelingen dat het diverse aanbod aan exposanten uiteraard toont”, voegt Andeweg toe.
Coronamaatregelen
Hoe het toekomstig beursbezoek er voor bezoekers en exposanten uit komt te zien, is koffiedik kijken. Gelukkig zijn de maatregelen door de Rijksoverheid versoepeld en kunnen beurzen weer doorgang vinden zonder een maximum aantal bezoekers. Vooralsnog geldt voor evenementen dat er –uiteraard- anderhalve meter afstand gehouden moet worden en dat deelnemers van tevoren gevraagd wordt of ze symptomen van COVID-19 vertonen. Bovendien moeten deelnemers zich vooraf registreren. Andeweg: “Als organiserende partij hebben we de nodige protocollen ontwikkeld voor het geval deze nog gelden ten tijde van de Schoonmaak Vakdagen 2021. Deelnemers moesten zich bij ons al vooraf registreren en in samenwerking met Expo Houten zijn schoonmaakprotocollen in ontwikkeling voor extra schoonmaak. Wij garanderen de veiligheid van de bezoeker en wijzen hen vooralsnog op de geldende maatregelen. Met de bezoekersbadges van onze nieuwe ticketingpartner is fysiek contact sowieso verleden tijd. Net zoals de schoonmaakondernemers, blijven wij ook investeren in ICT en innovatie. Tevens houden wij de adviezen en regels van de overheid in de gaten om onze protocollen aan te passen waar nodig.”
Boost aan imago van de schoonmaak
Over de precieze inhoud van de Schoonmaak Vakdagen durft Andeweg nog geen uitspraken te doen. “Door corona hebben we bewust besloten om in de afgelopen periode minder van ons te laten horen. Zoals altijd houden we contact met deelnemers en verschillende ideeën zijn de revue alweer gepasseerd. Zo lijkt het NK SnelGlazenwassen terug te komen en wellicht kunnen we hier nog wel een groter kampioenschap aan toevoegen met als doel het imago van de sector wederom een boost te geven. Wat vooropstaat voor de bezoeker is dat hij of zij kennis kan nemen van de verschillende noviteiten die bijdragen aan een schoon eindresultaat of partnerships versterken. Bovendien biedt de schoonmaakbeurs de mogelijkheid om in een ongedwongen sfeer in discussie te gaan met vakgenoten. Een feest der herkenning voor de Nederlandse schoonmaakindustrie, zo zou je het kunnen noemen.”
De vakbeurs in Expo Houten is een samensmelting van alles dat schoonmaak boeit en bindt. De organisatie is ook niet voor niets trots dat Nederland en Vlaanderen voor de derde keer een eigen schoonmaakbeurs heeft. “Schoonmaak is een prachtig vak waar, door uitmuntend ondernemerschap, écht verschil kan worden gemaakt in de werk- en leefomgeving. Samen met alle deelnemers steken we de nek uit om van deze schoonmaakbeurs de ontmoetingsplek te creëren die de branche verdient.”
Aantal bezoekers niet het belangrijkste doel
De organisatie heeft voor de komende editie verschillende doelen uiteengezet waarbij groei in het aantal bezoekers niet het belangrijkste speerpunt is. “Aantallen zeggen niet altijd alles. Ook met tienduizend bezoekers is niet voor alle deelnemers een beurs succesvol. Kwaliteit staat bij ons bovenaan. Dat betekent in de praktijk dat de beurs naadloos aansluit bij de behoeften van de schoonmaakindustrie en dat er voor iedereen wat te halen valt. Is er een specifiek reinigingsvraagstuk? Dan is het antwoord erop te vinden op de Schoonmaak Vakdagen. Is er behoefte om van gedachte te wisselen met conculega’s? Daar is bij ons de ruimte voor! Of wil men in één dag op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen? Op al deze vragen bieden deelnemers aan de Schoonmaak Vakdagen een passend antwoord”, besluit Andeweg.
Origineel artikel afkomstig van Clean Totaal – editie 3/4 2020.